Astazi voi discuta despre Noua Aplicatie ING Homebank pentru Android care, desi are destule probleme de usability vizibile, reuseste sa aduca o gura de aer proaspat in peisajul romanesc al aplicatiilor de mobile banking (mi-as dori tare mult sa vad in viitorul apropiat un redesign al versiunii online).
In principal, doresc sa aduc in fata o greseala foarte des intalnita in designul aplicatiilor mobile ce afecteaza in mod negativ experienta utilizatorului.
Sistemul grid si pozitionarea actiunilor in partea superioara a ecranului
1. Mergem pe niste supozitii simple si cateva fapte dovedite:
- majoritatea utilizatorilor ce folosesc ING Homebank pe smartphone sunt romani
- majoritatea sunt persoane educate si posesori de terminale cu ecrane de dimensiuni medii spre mari 4.5″ – 6″
- majoritatea sunt persoane dreptace cu degete mici si medii
- cea mai utilizabila zona a ecranului la care poti ajunge fara efort este partea inferioara
- cele mai accesibile actiuni (ca zone de tap) sunt cele ce se intind pe orizontala pe toata latimea ecranului
2. Definim o zona de touch accesibila bazata pe supozitiile de mai sus (rosu transparent mai inchis) si una extinsa, accesibila cu putin efort (rosu transparent mai deschis).
3. Tragem concluziile (imagine mai jos):
- zona ecranului de sus-stanga este cea mai inaccesibila pentru utilizator
- in sistem grid este mult mai greu de identificat si citit textul actiunilor
- aceste lucruri devin probleme majore, cu cat ecranul smatphone-ului este mai mare sau/si mana utilizatorului mai mica
4. Rezolvarea (imagine – partea dreapta):
- transformarea actiunilor din sistem grid in sistem lista, masura ce are ca rezultat un acces mai facil catre actiuni si o identificare mai usoara a acestora
- nu este unica varianta, este prima care mi-a venit in minte si care a fost utilizata si in alte ecrane ale aplicatiei
Avand in vedere preferintele utilizatorilor ce se indreapta din ce in ce mai mult spre dispozitivele cu ecrane mari (ecrane ce depasesc 4.5″ – vezi inclusiv zvonurile confirmate despre noul iPhone 6), dezvoltatorii de aplicatii ar trebui sa se pregateasca pentru viitor si sa gaseasca noi modalitati de optimizare a aplicatiilor pentru ecrane mari (vezi noua aplicatie Facebook si modificarile aduse in ultima perioada).
Catre ING: Mi-as dori sa vad pe viitor mai multe imbunatatiri si poate ceva functionalitati noi, de exemplu: un grafic simplu cu evolutia conturilor pe perioade de timp, o lista cu ultimele tranzactii, recomandari de plati la inceput de luna etc. (valabile si pentru versiunea web a aplicatiei)